کسب درآمد از یوتیوب

مقدار درآمد یوتیوب و نحوه ی حساب آن

همانطور که می دانید بیشتر درآمد خود سایت یوتیوب از تبلیغاتی است که توسط افراد و شرکتهای مختلف به این سایت سپرده می شود تا مابین ویدئوهای مرتبط نمایش دهد.این تبلیغات می توانند از نوع متن یا لینک قابل کلیک یا ویدئوی تبلیغاتی باشد که بسته به نوع و مدت زمان پخش و تعداد نمایش آن می تواند تعرفه های مختلفی برای شرکت سفارش دهنده داشته باشد . گوگل سال ۲۰۰۶ یوتیوب را به مبلغ ۱٫۶۵ میلیارد دلار خریدو صاحب اصلی آن است . تمامی تبلیغات و تعرفه ها و پرداختی ها توسط گوگل ادسنس AdSense  مدیریت می شود.

یوتیوب برای اینکه بتواند درآمد بیشتری کسب کند ، به این نیاز دارد که ویدئوهای بیشتری در زمینه های مختلف اعم از زمینه های عمومی و تخصصی در این سایت بارگذاری شود تا بتواند مخاطب بیشتری و به طبع آن تعداد بازدید بیشتری برای تبلیغات خود جذب کند . به همین دلیل این سایت چندین سال است که پلن درآمد زایی مخصوص خود را شروع کرده تا افراد در هر صنف و رشته ای را ترغیب کند تا ویدئوهای بیشتری تولید کنند . این خود باعث شده که همه روزه ده ها هزار ویدئو در سرور های سایت آپلود می شوند در این بین هم خود سایت مشتریان بیشتری برای تبلیغات جذب کرده و درآمد بیشتری کسب می کند و هم تولید کنندگان ویدئو از تولید فیلم و کلیپ کسب درآمد می کنند.

اکثر مردم فکر میکنند که به ازای هر هزار بازدید از ویدئوی آنها که در این سایت آپلود شده، یک مبلغ خاصی بعنوان دستمزد یا درآمد کسب می کنند مثلا رقمی بین یک تا ۵ دلار . درصورتی که اینطور نیست . یوتیوب تنها زمانی به تولید کننده ی ویدئو پول می دهد که بازدید کننده ی ویدئو، روی تبلیغ مورد نظر کلیک کند و حداقل یک تایم خاصی مثلا ۳۰ ثانیه از کلیپ تبلیغاتی را ببیند . فرض کنید یک ویدئو یک میلیون بازدید کننده داشته اما هیچ کدام از بازدید کنندگان ، ویدئوهای تبلیغاتی را ندیده اند و همه را رد کرده اند ، در این صورت شما هیچ درآمدی از یوتیوب نخواهید داشت. حال فرض کنید که شما یک ویدئوی جذاب می سازید و از هزار بازدید کننده ، ۵۰ نفر ویدئوی تبلیغاتی قبل از ویدئوی شمارا تا ثانیه ی ۳۰ نگاه می کنند، با این حال بسته به سایز ویدئو و پلنی که تبلیغ دهنده انتخاب کرده ، ممکن است ۵۰ دلار به عنوان دستمزد به حساب شما واریز شود . هرچند این عدد دور از ذهن است که این تعداد بازدهی برای یک ویدئو وجود داشته باشد و صرفا جهت مثال ذکر شد.

پلن های تبلیغاتی یوتیوب

چندین روش برای تبلیغ وجود دارد که شرکتهای تبلیغ دهنده ممکن است یک یا چند پلن را بنا به نیاز خود انتخاب کنند.

۱- پلن CPV یا cost per view

همانطور که از اسم آن مشخص است در این پلن ، تبلیغ دهنده انتخاب میکند که مثلا به ازای هزار بازدید از ویدئوی تبلیغاتی خود یک مبلغی را پرداخت کند . این بازدید میتواند بر حسب زمان های از قبل تعریف شده باشد مثلا ۳۰ ثانیه یا ۵۰ ثانیه.یا می تواند به ازای بازدید از نصف ویدئو باشد.

۲- پلن CPC یا cost per click

در این پلن برای تبلیغ دهنده مهم میزان کلیکی است که بازدید کننده انجام می دهد. فرض کنید که یک ویدئوی تبلیغاتی با این پلن برروی ویدئوی شما نمایش داده شود ، تنها زمانی یوتیوب به شما پول می دهد که بازدید کننده برروی تبلیغ مورد نظر کلیک کند و وارد سایت شود. و اگر بازدید کننده ها کل ویدئوی تبلیغاتی را تا انتها ببینند و هیچ کلیکی برروی لینک آن نکنند، هیچ درآمدی به شما نمی رسد . یا برعکس این مورد نیز ممکن است اتفاق بیفتد.فرض کنید که یک ویدئوی تبلیغاتی هزار بار توسط مخاطبین شما کلیک شود اما هیچ درآمدی برای شما ندارد . دلیلش این است که آن تبلیغ دهنده میزان کلیک برایش مهم نیست و پلنی که برای تبلیغ انتخاب کرده برحسب view است.

روش های کسب درآمد بیشتر

۱-مخاطب خاص برای خود بسازید

تبلیغ دهندگان دنبال جامعه ی آماری خاصی می گردند و دوست دارند ویدئوهای تبلیغاتی شان به مشتری های بالغوه شان نمایش داده شود .فرض کنید فردی یک استارتاپ در زمینه ی مشاوره ی حقوقی می زند . حتما به دنبال یک کانال است که مخاطبینش به زمینه ی فعالیت او نیاز داشته باشند و چه بهتر است که کانال مورد نظرش تخصصی برروی یک زمینه فعالیت کند تا مخاطبین با کیفیت تری جذب کند. هیچ تبلیغ کننده ای نمی آید در کانالی که ده ها مدل مختلف ویدئو دارد ، تبلیغ بگذارد زیرا این کانال ها یک گستره ی بزرگی از مخاطبین با سلایق مختلف را دارند . مگر آنکه محصولی باشد که رنج گسترده ای از مخاطبین را شامل می شود.

۲- کلمات کلیدی گران تر را هدف بگیرید

تعرفه ی تبلیغات کلیکی CPC در اصناف مختلف تفاوت دارد . مثلا CPC در کلمه ی “قاب گوشی”  ۱٫۳ دلار و در کلمه ی “رهن خانه” ۱۷٫۶ دلار است . این به این دلیل است که میزان سودی که در فروش یا رهن خانه است مسلما چندین برابر فروش یک قاب موبایل می باشد . و به همان میزان افرادی که تقاضای تبلیغات در زمینه های مختلف دارند به میزان سوددهی کار خود ، و طبق جداولی که از قبل تعیین شده است ، مبلغ خاصی را به ازای هرکلیک پرداخت می کنند.
تبلیغات در زمینه های مختلف نرخ بازدید (CTR) متفاوتی دارند . مثلا در زمینه ی همین قاب گوشی نرخ بازدید ۰٫۱ درصد می باشد و در زمینه ی املاک و مستغلات حدود ۰٫۸ درصد است.

دو سناریوی مختلف برای درآمد در این دو محصول برای شما مثال میزنم.

سناریو ۱ : فرض کنید شما یک ویدئو درباره ی آیفون می سازید و این ویدئو ۱۰۰۰٫۰۰۰ بازدید می گیرد . با حساب ۰٫۱ درصد کلیک برروی تبلیغ ، ۱۰۰۰ بار آگهی مورد نظر باز می شود و با احتساب نرخ هر کلیک در زمینه ی قاب گوشی که ۱٫۳۸ دلار است، ۱۳۸۰ دلار درآمد حاصل از بازدید تبلیغات قاب گوشی است که ۴۵ درصد آن را گوگل بعنوان سهم خود بر می دارد و مابقی آن که ۷۵۹ دلار است می شود درآمد شما که می شود ۱ دلار به ازای ۱۳۱۷ بازدید.

سناریو ۲ : شما یک ویدئو می سازید و در آن به مردم درباره ی نحوه ی رهن خانه توضیح می دهید و ۱۰٫۰۰۰ بازدید کننده جذب می کنید . با حساب ۰٫۸ درصد کلیک در زمینه ی املاک ، تعداد ۸۰ کلیک توسط بازدید کننده ی شما برروی تبلیغ صورت می گیرد و با احتساب نرخ هر کلیک که ۱۷٫۶۳ دلار است، ۱۴۱۰ دلار درآمد حاصل از بازدید کننده ها می باشد که با کسر ۴۵ درصد سهم گوگل ۷۷۶ دلار به شما می رسد که می شود ۱ دلار بابت هر ۱۳ بازدید از ویدئو !!!

این اطلاعات کمک می کند تا شما بتوانید مقدار بیشتری درآمد از view کسب کنید . اگر یک دسته بندی خیلی مشخصی داشته باشید نیاز ندارید که ویدئوهایی بسازید که چند میلیون بازدید میگیرند ، تنها ۲۰۰ بازدید کننده در روز می تواند ۲۰۰ دلار درآمد درماه برایتان داشته باشد.

تصویری از میزان درآمد یک کانال در سال ۲۰۱۳

0

دیدگاه ها (1)

گذاشتن یک دیدگاه